GETTING THINGS DONE
GTD står för Getting Things Done och begreppet myntades av David Allen som 2001 släppte en bok. På svenska heter den Få det gjort!: svart bälte i vardagseffektivetet (du hittar den här för bara 43 kronor).
För att snabbt komma igång med GTD-metoden finns det några punkter att följa:
- Brainstorma i fem minuter och skriv ner allt du kan komma på som behöver göras. Du behöver inte skriva i någon speciell ordning, utan bara få ut allt ur hjärnan. Det kan vara allt ifrån att plocka ur diskmaskinen, hänga upp jackan i hallen eller skriva klart en uppsats - allt från superlitet till stora projekt.
- De saker du vet tar mindre än fem minuter att göra klart skriver du på ett ställe, exempelvis först på en lista. Visste du att det är tankekraften kring dessa uppgifter som oftast tar mest energi?
- Kolla nu igenom listan. Ifall det är något som du själv vet inte kommer att utföras bör du ta bort det. Har du till exempel glömt någons födelsedag som du tänkt att gratta i efterskott, glöm det! Glömt är glömt och kommer aldrig tillbaka. Meningen med GTD-metoden är att ha en relevant prioritering. Det handlar inte om vad andra tycker är viktigt - det handlar om vad du vill lägga din tid på.
- Gör en egen lista eller markera större projekt som är på gränsen till orealistiska. Din dröm/plan har kommit ner på papper vilket gör att du inte behöver komma ihåg den i huvudet längre. Du kommer ihåg den utan att alltid tänka på den.
- Sätt nu en deadline på varje punkt och organisera så att du blir så effektiv som möjligt. Samordna särskilda inköp och gör dem när du ändå är på stan. Dela också upp vart du ska göra vissa saker. Som skoluppgiften, du kanske tjänar på att sitta kvar i skolan en timme för att effektivt jobba med den istället för att sitta hemma där du gör tusen andra saker samtidigt som gör att du får sitta massa extra tid.
Det viktigaste av allt är att verkligen få sakerna på listan gjorda! Märker du att punkten "dammsuga rummet" har varit kvar under flera dagar - ta tjuren vid hornen och gör det först nästa dag eller stryk den helt. Om inte, kommer du fokusera på att den inte blir gjord medan du gör något annat vilket minskar din effektivitet.
skriven
haha ja verkligen, man vet aldrig om man kommer hamna i backen eller inte ;)